دوستان عزیز برای پیدا کردن سریع مطالب مورد نظر خود، می توانید از قسمت جستجوی سریع در سایت، یک یا چند کلمه کلیدی مورد نظر خود را جستجو نمایید.
یا اینکه بر روی دو آیکون سبز رنگ "طبقه بندی موضوعات" یا "جستجوی کلمات کلیدی" در سمت راست و چپ موجود در بالای سایت کلیک نمایید...
در صورت بروز مشکل در پرداخت الکترونیکی؛ میتونید ایمیلی ، پیامکی، تلفنی یا تلگرامی بگید تا فایلتون براتون ارسال بشه.
مدیریت دانش چیست؟ | تعاونی نیرومندسازی تحقیقات
طبقه بندی موضوعات
جستجوی کلمات کلیدی
شنبه , ۱۳ آذر ۱۳۹۵
آخرین مطالب
خانه -> مدیریت دانش -> مدیریت دانش چیست؟

مدیریت دانش چیست؟

پکیج فایل های Word مدیریت دانش شامل ۹ مقاله فارسی زیر:

 

مقاله اول: مدیریت دانش؛ تعاریف و مفاهیم  – فایل Word شامل ۸ صفحه

مدیریت دانش، رویکرد کلیدی در حل مشکلات تجاری نظیر رقابت پذیری، کاهش سهم بازار، پارادکس بهره وری، اطلاعات اضافی و نیاز برای خلاقیت در مواجهه با شرکت های متعدد است. منطق نیاز به مدیریت دانش، بر پایۀ تغییرات عمده در محیط تجاری است. بنابراین آشنایی با تعاریف و مفاهیم این اصطلاح امری ضروری است. در این مقاله ضمن تعریف عباراتی همچون داده ها، اطلاعات و دانش، تعاریف و مفاهیم پایه‌ای مدیریت دانش مورد اشاره قرار می گیرد.

مقدمه :

ما نه تنها در هزاره‌ی جدید، که در عصر جدید زندگی می‌کنیم. در این دوره، اصطلاحات گوناگونی مثل عصر فراصنعتی (هوبر، ۱۹۹۰) عصر اطلاعات (شاپیرو و واریان، ۱۹۹۹) موج سوم (هوپ و هوپ، ۱۹۹۷) یا جامعه دانشی (دراکر، ۱۹۹۳) برای توصیف وضعیت کنونی به کار می روند. صرف نظر از اصطلاحات مذکور، اغلب صاحبنظران معتقدند که یکی از موضوعات مهم مطرح شده دراین دوره، مفهوم مدیریت دانش است؛ مفهومی که هیجان ایجاد کرده و باعث بحث و مناظره‌ی فراوان شده است. مدیریت دانش رویکردی است که به سرعت در حال تکامل است و به چالش های اخیر برای افزایش کارایی و بهبود اثر بخشی فرایند های تجاری محور، همراه با نوآوری مستمر، توجه زیادی دارد. نیاز به مدیریت دانش براساس رشد ادراک جامعه تجاری، از این واقعیت سرچشمه می‌گیرد که دانش در عملکرد سازمانی و دسترسی به مزیت رقابتی پایدار، عنصری مهم تلقی می شود (Davenport & Grover, 2001).

چنین تغییر جهت اساسی و در سطح بالایی، پیامدهای مهمی در فرایند های سطوح میانی و پایانی در سازمان دارد. در حقیقت، جذب و بکارگیری مفاهیم، ابزارها، تکنیک ها و استراتژی های مدیریت دانش در تحولات آینده، به منظور استقرار شرکت های دانش محور، به سادگی امکان پذیرنیست؛ چرا که نیازمند انتخاب صحیح ابزارها و تکنیک‌هایی است که به شیوه ای هماهنگ به کار گرفته شوند. به منظور انتخاب صحیح نوع تکنولوژی یا تکنیک‌ها، درک زیر ساخت های تکنولوژی موجود، ساختار سازمانی و زیر ساخت های تجاری و فرهنگی ضروری است. علاوه‌براین، درک چگونگی ترکیب این اجزا برای دستیابی به کارایی و اثر بخشی سازمان، اهمیت زیادی دارد که این خود، منجر به کسب اهداف سازمانی می شود. به منظور تبدیل شرکت به مؤسسه ای دانش محور از طریق تکنولوژی ها و استراتژی های مدیریت دانش، ضروری است که درابتدا، پویایی های نهفته در اقتصاد دانشی، دانش و مدیریت دانش مطرح شود. در ادامه، انواع زیر ساخت های لازم برای استقرار مدیریت دانش مورد اشاره قرار می گیرد.

مقاله دوم: مدیریت دانش – فایل Word شامل ۱۳ صفحه

تعریف مدیریت دانش
مقدمه:
یکی از موضوعات مهم مطرح شده در دوره اخیر، مدیریت دانش است. مدیریت دانش رویکردی است که به سرعت در حال تکامل و پیشرفت است و بر افزایش کارایی و بهبود اثر بخشی فرآیندهای سازمانی، همراه با نوآوری مستمر، توجه زیادی دارد. نیاز به مدیریت دانش، از این واقعیت سرچشمه می‌گیرد که دانش در عملکرد سازمانی و دسترسی به مزیت رقابتی پایدار، عنصری مهم تلقی می شود.

۱.۱. مدیریت دانش از دیدگاه صاحبنظران
نویسندگان و صاحبنظران مدیریت دانش، از دیدگاه های گوناگون، به تعریف مدیریت دانش پرداخته‌اند،که در این جا برخی از تعاریف مطرح شده را می آوریم:
۱.۱.۱. رابیتز : مدیریت دانش، شامل همه‌ روش هایی است که سازمان، دارایی های دانشی خود را اداره می کند که شامل چگونگی جمع آوری، ذخیره سازی، انتقال، بکارگیری، به روز سازی و ایجاد دانش است.
۱.۱.۲. لاری پروساک : مدیریت دانش، تلاشی برای آشکار کردن دارایی پنهان در ذهن اعضاء و تبدیل این دارایی به دارایی سازمانی است تا همه کارکنان سازمان به آن دسترسی داشته باشند.
۱.۱.۳. تام داونپورت : مدیریت دانش، عملیات کشف، سازماندهی و خلاصه کردن دارایی اطلاعات است؛ به شکلی که معلومات کارکنان را بهبود بخشد.
۱.۱.۴. هوبرت سنت آنگو : مدیریت دانش عبارت است از ایجاد ارزش از دارایی های پنهان شرکت. زمانی این هدف تأمین می شود که بتوانیم توانایی های سازمانی و فردی را به گونه ای پرورش دهیم که در ایجاد، تبادل و گردآوری دانش، توانا باشند. این امر مستلزم آن است که برای افراد بشر، ارزشی بالا قائل شویم.
۱.۱.۵. دانشکده مدیریت تگزاس، مدیریت دانش را این گونه تعریف می کند: مدیریت دانش، فرایند سیستماتیک و نظام‏مند کشف، انتخاب، سازماندهی، تلخیص و ارائه اطلاعات است؛ به گونه ای که شناخت افراد را در حوزه‌ مورد علاقه اش بهبود می بخشد. مدیریت دانش به سازمان کمک می کند تا از تجارب خود، شناخت و بینش بدست آورد و فعالیت خود را بر کسب، ذخیره سازی و استفاده از دانش متمرکز کند تا بتواند در حل مشکلات، آموزش پویا، برنامه ریزی راهبردی و تصمیم گیری از این دانش بهره گیرد. مدیریت دانش نه تنها از زوال دارایی های فکری و مغزی جلوگیری می کند، بلکه به طور مداوم بر این ثروت می افزاید.
۱.۱.۶. ویکی پدیا : مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمان ها کمک می کند تا اطلاعات و مهارت های مهم را که به عنوان حافظه سازمانی محسوب می شود و به طور معمول به صورت سازماندهی نشده وجود دارند، شناسایی، انتخاب، سازماندهی و منتشر نمایند. این امر مدیریت سازمان ها را برای حل مسائل یادگیری، برنامه ریزی راهبردی و تصمیم گیری های پویا به صورت کارا و موثر قادر می سازد.

۱.۲. دلایل پیدایش مدیریت دانش
۱.۲.۱. تحول از مدل کسب و کار صنعتی که در آن سرمایه های یک سازمان، سرمایه های قابل لمس نظیر تجهیزات تولید، ماشین، زمین و غیره بودند به سمت سازمان هایی که دارایی اصلی آن‏ها مانند دانش و خبرگی غیرقابل لمس است.
۱.۲.۲. حجم انبوه اطلاعات، ذخیره الکترونیکی آن و افزایش دسترسی به اطلاعات ارزش دانش را افزوده است؛ زیرا فقط از طریق دانش است که این اطلاعات ارزش پیدا می کند، دانش از این منظر که به تصمیم گیری و اقدام نزدیک تر است ارزش بیشتری از اطلاعات دارد؛ زیرا اطلاعات به تنهایی منجر به تصمیم نمی شود، بلکه تبدیل اطلاعات به دانش است که به تصمیم و به دنبال آن به اقدام می انجامد.
۱.۲.۳. تخصصی‏تر شدن فعالیت ها ممکن است خطر از دست رفتن دانش سازمانی و خبرگی به واسطه انتقال یا اخراج کارکنان را به همراه داشته باشد، و این مسئله نیاز به مدیریت دانش را آشکار می کند.

مقاله سوم: مدیریت دانش در سازمان – فایل Word شامل ۱۲ صفحه

چکیده: در برخورد با دانش در سازمانها با دو پارادایم متفاوت مواجه ایم: دیدگاه / اکولوژی دانش که تمایل به دخالت حداقلی در فرایندهای خلق و جریان دانش در سازمان دارد و بر حفظ شرایط طبیعی آن تاکید می ورزد. در مقابل این دیدگاه، رویکرد نیوتنی وجود دارد که سیاستها و رویه هایی رسمی و تبیین شده را برای مدیریت دانش در سازمان برقرار می سازد. مدیریت دانش در پارادایم دوم سیر می کند؛ جایی که افزایش بهره وری دانش، یکی از مهمترین وظایف مدیران تلقی می شود. مدیریت دانش در ســازمان، مسیر پرمخاطـره ای است که قضاوت درباره کارآمدی روشها و الگوهای آن مستلزم شناخت مفهوم دانش، کارکردها، دوره عمر و انواع آن است. این مقاله به دیدگاههـای مرتبط در ایـــن باره پرداخته است.

مقدمه
اگر هدف هر سازمانی را با دیدگاه نئوکلاسیک اقتصاد، حداکثرکردن (سود یا هر چیز دیگر) درنظر بگیریم، وظیفه مدیریت آن است که مقادیری از نهاده ها و ستاده ها را انتخاب کند که سود را بیشینه می سازند. مدیریت برای انجام این وظیفه باید به طراحی و کشف بازارها، ارزیابی کالاها و روشهای تولید و مدیریت فعالانه اعمال کارکنان بپردازد؛ همگی این وظایف نوعی عدم اطمینان را در بر دارند که غلبه بر آن، مستلزم سرمایه گذاری در کسب اطلاعات و دانش است (NORTH, 1991). در غالـب تئوری های مدیریت دانش، استفاده سازمان از دانش برای تطبیق مداوم خود با محیط خارجی (بازار، شرایط اجتماعی و سیاسی، ترجیحات مشتری) برشمرده شده (BORGHOFF AND PARESCHI, 1998) و در برخی دیگر از تئوری ها، دانش به عنوان محصول تولید – و نه منبع تولید – انگاشته شده است.(KODAMA, 1995)
در دسته بندی ای کــــــه از سوی صاحب نظران کسب و کار ارایه می شود، دهه ۱۹۸۰، دهه جنبش کیفیت (تاکید بر اینکه برای دستیابی به کیفیت بهتر، همه کارکنان باید از قدرت فکری خود بهتر استفاده کنند)؛ دهه ۱۹۹۰، دهه مهندسی مجدد (استفاده از فناوری برای بهبود فرایندهای کسب و کار و کاهش هزینه ها)؛ و دهه ۲۰۰۰، دهه مدیریت دانش لقب گرفته است.
مقاله حاضر به بررسی پیرامون اصلی ترین موضوع مدیریت دانش، یعنی دانش خواهد پرداخت. موفقیت در این حوزه، بدون داشتن درکی درست و عمیق از دانش، طبیعت و خصوصیات آن غیرممکن است. پس از فراهــم آوری مقدمات لازم درباره دانش، سیستم مدیریت دانش و مولفه های آن را در انتهای مقاله بررسی خواهد شد.

دانش، اطلاعات، داده
تعداد اندکی از نویسندگان و فعالان مدیریت دانش، به ارایه تعاریف دقیق و متقاعدکننده از دانش پرداخته اند؛ (FIRESTONE 2000) مرور بر انواع تعاریف و تقسیم بندیهای ارایه شده از دانش، پیش نیازی برای مدیریت موفقیت آمیز آن است. می دانیم که از دانش تعاریف و دسته بندیهای مختلفی ارایه شده است، لذا در اینجا برخی از معروفترین آنها در ادبیات مدیریت دانش آورده می شود.

مقاله چهارم: خلاصه کتاب مدیریت دانش  – فایل Word شامل ۹ صفحه

تعریف مدیریت دانش: عبارتست از یک راهبرد بهینه سازی کسب و کار به طریق نظام مند و تعهدی که اطلاعات ضروری برای کسب و کار را به نحوی انتخاب ، پالایش ، ذخیره ، سازمان دهی و جمع بندی می کند که عملکرد کارکنان و رقابت پذیری شرکت را بهبود می دهد.چرخه حیات مدیریت دانش شاید بهترین تشریح کننده فازهای مرتبط با هم در وب باشد. هر فاز مستلزم رعایت نکاتی است که باید در ساز و کارهای حمایتی و پشتیبانی مورد توجه قرار گیرد و می تواند توسط فناوری اطلاعات توانمند شود.
سلسله مراتب مفاهیم تعریف کننده دانش :
داده ها :کمیت های عددی یا غیر عددی هستند که از مشاهده ، تجربه یا محاسبه به دست می آیند.
اطلاعات : مجموعه ای از داده ها بوده و همراه با توضیحات ، استنتاج ها و دیگر مواد متنی و نوشتاری در خصوص موضوع ، واقعه یا فرآیندی خاص هستند.
فرا داده ها :شامل خلاصه هایی تشریحی و تقسیم بندی سطح بالای داده ها و اطلاعات هستند.
دانش : اطلاعات سازمان دهی شده ، ساختار یافته با خلاصه شده برای گسترش درک ، آگاهی یا فهم است.
ادراک :ایده (درک) شفاف و کامل از ماهیت ، اهمیت یا توضیح راجع به یک موضوع است.
سرمایه فکری :
در مدیریت سنتی اوایل قرن بیستم کاربرد بهینه نیروی کار ، قطعات یا دیگرمنابع فیزیکی و سرمایه در تعداد محدودی از کارخانه ها ، ماشین ها یا دیگر داده های ورودی ساخت دست بشر در فرآیند تولید مورد توجه قرار گرفت. در شرکتهای امروزی با انجام اقدامات مدیریت دانش ، مفهوم سرمایه شامل دارائی های فکری زودگذر و اثر آن بر رفتار سازمانی افراد نیز می شود.
سه جزء سرمایه فکری عبارتند از:
۱. سرمایه انسانی :دانش مهارت ها و شایستگی های افراد در سازمان می باشد. سرمایه انسانی متشکل از سه نوع دانش است : دانش تاکتیکی ، صریح و ضمنی.
۲. سرمایه مشتری :ارزش روابط سازمانی با مشتریان خود شامل وفاداری مشتریان مجاری توزیع ، شهرت سازمانی ، حق امتیازها و تخفیف هاست.
۳. سرمایه ساختاری :فرآیند ، ساختارها ، سامانه های اطلاعات و دارایی های فکری که مستقل از کارکنان و مدیرانی هستند که آنها را ایجاد کرده اند.
مفاهیم کلیدی :
●رهبری امری اساسی است.
●کارهای مدیریت دانش.
●مدیریت دانش نیاز به آموزش دارد.
●انتظارات باید مدیریت شود.
●مدیریت دانش عملی ، وابسته به فناوری است.
●مدیریت دانش یک فرآیند است نه یک محصول.
برای رقابت موفقیت آمیز در اقتصاد امروز جهان سازمان ها مجبورند دانش را به گونه ای در نظر بگیرند که با شایستگی های محوری آنها کمک می کند همان گونه که سایر دارایی های راهبردی و غیر قابل جایگزینی عمل می کنند. مدیریت دانش اساساً در رابطه با مدیریت دارایی های فکری به صورتی است که به شرکت مزیت رقابتی می دهد. اگرچه مدیریت دانش ، مزایای زیادی برای سازمان بهمراه دارد ولی پیاده سازی برنامه مدیریت دانش به سادگی خرید یک بسته نرم افزاری نیست. پیاده سازی و اجرای موفق مدیریت دانش به همراهی و مساعدت طولانی مدت مدیریت ارشد ، رهبری و هدایتی که متوجه فرهنگ شرکت است، همراهی و مشارکت کارکنان و مدیران آموزش دیده و کاربرد صحیح فناوری نیاز دارد.

مقاله پنجم: ده عامل موفقیت مدیریت دانش در سازمان‌ها  –  فایل Word شامل ۱۱ صفحه

چکیده: هدف از این مقاله ارائه درکی بهتر از محورهای مهم پیاده سازی نظام مدیریت دانش در یک سازمان است. با توجه به اینکه مدیریت دانش به ارتباط بین افراد و چگونگی به کارگیری فناوری اطلاعات وابسته است درمی‌یابیم که هدف از مدیریت دانش معرفی راهکارهایی است که سازمان را در نیل به سوی اهدافش یاری رساند. راهکارهای معرفی شده در ۱۰ محور مهم دسته بندی شده است که کلیات طرح یک سیستم مدیریت دانش را ارائه می‌کند. این ۱۰ محور اصلی شامل: رهبری، فرهنگ سازمانی، فرایندها، دانش آشکار و پنهان، کانونهای دانش، اندازه‌گیری دانش، افراد و مهارتها، اهرمها و تقویت‌کنندگان بازار دانش و زیرساختهای تکنولوژیک است.

مقدمه

امروزه دیگر همه گروههای کاری و علمی اذعان دارند، برای اینکه سازمانها بتوانند در دنیای تجارت و رقابت، حضور مستمر و پایدار داشته باشند، باید حول محور علم و دانش فعالیت کنند. علی رغم اینکه دانش به عنوان منبعی برای بقای سازمانها ضروری است و شرط موفقیت سازمانها دستیابی به یک دانش و فهم عمیق در تمامی سطوح است، اما باز هم بسیاری از سازمانها هنوز به مدیریت دانش به طور جدی توجه نکرده اند. به گفته پیتر دراکر، «راز موفقیت سازمانها در قرن ۲۱ همان مدیریت دانش» است. دانش مفهومی فراتر از داده و اطلاعات است. داده به اعداد و پاسخهایی گفته می‌شود که به تنهایی دارای مفهوم کاربردی برای سازمان نیستند. اطلاعات به صورت پیام و تفسیر قابل انتقال است. اطلاعات به مجموعه مرتبط از داده ها گفته می شود که به صورت یک پیام هستند. اطلاعات معمولاً مبنای تصمیم گیریها در سازمان است. دانش به مجموعه اطلاعات سازماندهی شده، راهکار عملی مرتبط با آن، نتایج به کارگیری آن در تصمیمات مختلف و آموزش مرتبط با آن، گفته می‌شود. گاهی به اشتباه «مدیریت دانش» و «مدیریت اطلاعات» یکی تلقی می شوند، حال آنکه این دو یکی نیستند. مدیریت اطلاعات به طور مشخص بر داده‌های پردازش شده تمرکز دارد. دانش زیر بنای مهارت، تجربه و تخصص هر فرد است. امروزه سرمایه های یک سازمان تنها سرمایه مالی و فیزیکی نیستند بلکه سرمایه دانشی مهمتر از این دو سرمایه، مورد توجه است. مدیریت دانش در یک سازمان، متشکل از راهبردها و فرایندهایی است که قادرند نیازهای دانش کل سازمان، مشتریان و کارکنان را برآورده سازند. برخی دیگر نیز بیان می‌دارد که مدیریت دانش را، فرایند گسترده ای می دانند که امر شناسایی، سازماندهی، انتقال و استفاده صحیح از اطلاعات و تجربیات داخلی سازمانی را مورد توجه قرار می‌دهد.علت بی‌توجهی بسیاری از سازمانها نسبت به مدیریت دانش، درک متفاوتی است که از این مقوله در سازمانها وجود دارد. برای اجرای مدیریت دانش به یک بازه زمانی نسبتا” طولانی، فراهم سازی بسترهای فکری و فرهنگی، مهارتی و آموزشی، کانونهای دانشی و فراهم آوردن بسترهای تکنولوژیک نیاز است. در ادامه محورهایی که در موفقیت مدیریت دانش در سازمان‌ها نقش حیاتی دارند، معرفی و نقش آنها در بهبود کارایی و اثربخشی فرایندهای کاری و تجاری سازمانها مورد بررسی قرار می گیرد.

مقاله ششم: جایگاه مدیریت دانش در فرآیند مدیریت بهره وری  – فایل Word شامل ۲۲ صفحه

اگر چه حرکت بسوی سازمان دانش محور برای ایجاد یک مزیت رقابتی بعنوان مهمترین انگیزه سازمانها جهت استقرار مدیریت دانش مطرح می شود، این موضوع در ارتباط با شرکتهای دولتی که عموما از یک بازار حمایتی برخوردارند، مصداق ندارد. هر چند اصلاحات ساختاری، ورود به WTO و اجرای سیاستهای اصل ۴۴   می توانند در رقابتی کردن اینگونه شرکتها مؤثر باشند، حداقل تا رسیدن به یک شرایط برابر با بخش خصوصی، می توان ایجاد مزیت رقابتی را در ردیف چندم اهمیت استقرار مدیریت دانش بحساب آورد.

با این تفاسیر سؤال اساسی اینست که مدیریت دانش در شرکت های دولتی ( از جمله شرکت ملی پالایش وپخش) یک ضرورت است یا یک انتخاب؟

در پاسخ به این سؤال و با کنکاش در نوشتارهای مرتبط، دلایل زیر بر اهمیت موضوع تاکید داشتند:

  • توسعه دانش بعنوان یک دارایی ناملموس ولی استراتژیک برای سازمان
  • همگرایی فناوری اطلاعات و ارتباطات و آمدن ابزارهای جدید در این زمینه
  • جلوگیری از افزایش فاصله علمی با جوامع صنعتی و دانشی
  • رشد روز افزون مشاغلی که بر پایه ایجاد و استفاده از دانش قرار دارند.
  • افزایش اشتغال زایی: در سال ۲۰۰۲، ۸۰ درصد شاغلان در پستهای مرتبط با دانش، در کارهای خدماتی سازمانهای پیشرفته مشغول بکار بوده اند.
  • رشد اقتصادی: نزدیک به ۶۰ درصد ارزش افزوده در سازمانها، از راه دانش بدست می آید.
  • جلوگیری از مخفی و سیاسی کردن اطلاعات (رانت اطلاعاتی)
  • بستر سازی مناسب جهت جذب و حفظ نیروهای فارغ التحصیل نخبه: با توجه به آرایش جوان نیروی کار
  • شناسایی، اولویت بندی و تسهیم مناسب دانش موجود و توجه بیشتر به دانش خارجی
  • ازدیاد دانش بجای احتکار آن
  • نبود مستندات در خصوص تجربیات بدست آمده در پروژه ها و کارها
  • پیشگیری از تولید دانش بی اهمیت
  • کاهش هزینه های ایجاد و نگهداری دانش
  • تغییر نگرش دانش قدرت است به نگرش تسهیم دانش قدرت است.

و دلایل متعدد دیگر که همگی بر ضروری بودن توجه بیشتر به مدیریت دانش در جهت کاهش هزینه های آموزشی، افزایش کارایی منابع انسانی و نهایتا ارتقاء بهره وری اذعان دارند.

مقاله هفتم: مدیریت دانش و فناوری اطلاعات در سازمان های اموزشی – فایل Word شامل ۲۳ صفحه

چکیده : با گذر از انقلاب صنعتی و ورود به هزاره جدید، دیگر موتور محرک  رشد سازمان ها، به سرمایه و نیروی انسانی محدود نمی شود. مهمترین متغیر رشد همه جانبه سازمان ها و بنگاه های اقتصادی در عصر حاضر، دانش  است. دانش به معنای واقعی خود، مجموعه ای است از مهارتها و توانمندیهای انسانی، که با آگاهی و اطلاعات از روشهای تولید بهتر، همراه است. کاربرد چنین برداشتی از دانش در سازمان های کنونی و آینده بسیار فراگیر شده است. بدین صورت سازمان ها در پی بهره برداری صحیح و بموقع از منابع دانشی خود و محیط پیرامون می باشند. چنین رویکردی مفهوم جدیدی را تحت عنوان مدیریت دانش  توسعه داده است. ابزاری که استفاده و پیاده سازی مدیریت دانش را در سازمانها بیشتر گسترش داده است، فناوری اطلاعات وارتباطات  می باشد. به لطف

خدمات گسترده اینترنت و شبکه های رایانه ای بهره برداری از منافع مدیریت دانش در سازمان ها رونق زیادی پیدا کرده است. چنین سازمان هایی را به اصطلاح، سازمان های دانش محورنام گذاری کرده اند. مدیریت دانش، شامل، مراحل، تولید، کسب، ذخیره سازی، انتشار، و بالاخره به کارگیری، دانش، در راستای اهداف سازمان است. البته این تقسیم بندی به روشهای مختلفی در منابع علمی مطرح شده است. علاوه بر ۵ فعالیت بالا، برخی از صاحبنظران، فراموشی فعال دانش قدیمی و غیر قابل استفاده را نیز جزو فرآیند مدیریت دانش قلمداد کرده اند .

کلید واژه ها: مدیریت دانش، فناوری اطلاعات، فرهنگ سازمانی، یادگیری سازمانی، منابع انسانی.

مقاله هشتم: مدیریت دانش، مولفه کلیدی در نظام ملی نوآوری و کسب توانایی رقابت در اقتصاد دانش بنیان – فایل Word شامل ۱۲صفحه

چکیده: در برنامه چهارم توسعه کشور ، عنصر دانایی به عنوان رکن اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی معرفی شده است . در نظام های توسعه ای مبتنی بر دانش، مدیریت دانش(Knowledge Management) ، مولفه کلیدی در راهبرد توسعه ای تلقی میشود. بجهت ناهماهنگی بین مراکز علمی، تحقیقاتی ، صاحبان فن و اندیشه از یکطرف و نهادهای متکفل اجرای برنامه توسعه از طرف دیگر، و نیز فقدان راهبرد مشخص و مدون، زیر ساخت های اجرایی برنامه با چالش های جدی مواجه میباشد. با این وصف لازم است الگوی بومی مدیریت دانش، فناوری و نوآوری متناسب با شرایط و پتانسیل های ویژه برای ایجاد و تقویت ساختار نظام ملی نوآوری همراه با ترویج فرهنگ کارآفرینی طراحی و اجرا گردد. چالش اصلی در رابطه با اعمال راهبرد مدیریت دانش در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه از جمله ایران، چگونگی تولید و مدیریت بر دانش است. اگر بپذیریم که مدیریت دانش بستر کسب مهارت و رقابت پذیری پویاست، برای پیاده سازی موثر مدیریت دانش، لازم است ۶ محور ساختاری اصلی شامل : منابع دانش، نظام های مدیریت دانش، دانش سازمانی، مدیریت نوآوری، سرمایه فکری،و زمینه های سازمانی، مورد توجه قرار گیرد. ایجاد چنین ساختاری به مطالعه تطبیقی و طراحی مدل متناسب با شرایط و ویژگیهای بومی در برنامه های توسعه اقتصاد دانایی محورنیاز دارد.

کلمات کلیدی : مدیریت دانش – توسعه دانایی محور – نظام نوآوری

مقاله نهم: فرایند  مدیریت دانش درنظام آموزشی غیر رسمی  دانشگاه ها بر اساس نظریه نوناکا وتاکوچی – فایل Word شامل ۱۴ صفحه

چکیده: مقاله حاضر در ابتدا به تشریح مدیریت دانش و فرایند آن پرداخته و سپس ضرورت واهمیت آنرا درنظام آموزشی غیر رسمی دانشگاه ها بر اساس نظریه نوناکا وتاکوچی را مورد توجه قرار می دهد . هر چند در سالهای اخیر، مدیریت دانش از شهرت زیادی، بخصوص در بخش آموزش و تجارت، برخوردار گردیده است، اما هنوز در ارتباط با نظام آموزشی غیر رسمی دانشگاه ها و به کارگیری آن ، ابهاماتی وجود دارد. این مقاله به دنبال ارائه اثربخش‌ترین راهکارهای آشنایی دانشگاه ها با مفهوم مدیریت دانش بوده تا از آن طریق بتوان به بهترین شکل آنرا درانواع آموزشی غیر رسمی دانشگاه ها بکار گرفت. در این راستا فرایند خلق و تسهیم دانش در سازمان های آموزشی به ویژه دانشگاه بیان می گردد و مراحل فرایند تبدیل دانش از طریق مدیریت نظام آموزشی غیر رسمی دانشگاه ها که از دانش و نفوذ بیشتری بمنظور تغییر ادراک و رفتار افراد برخوردارند، صورت پذیرد. .
کلید واژگان: مدیریت دانش، دانش،دانش صریح،دانش ضمنی، نظریه نوناکا.
مقدمه
درواقع مفهوم مدیریت دانش با فرهنگ آموزش غیر رسمی در دانشگاه ها همخوان و همنواست و آموزش غیر رسمی در دانشگاه ها باید در جهتی سوق یابد که مدیریت دانش بخش اصلی فرهنگ آن قلمداد شود.به عبارت دیگر آموزش غیر رسمی دانشگاه ها باید خاستگاه طبیعی این رشتة علمی باشد.پیش فرض اصلی ما بر این اساس است که اصول مدیریت دانش همان‌قدر که برای انواع آموزش کارکنان هر سازمان لازم است، برای آموزش غیر رسمی در دانشگاه ها نیز قابل اعمال می باشد، در واقع مدیریت دانش، ارائه بینش و بصیرتی روشن نسبت به دنیای دانش و تهیة ابزارهای کاربردی برای مدیران و مسئولین دانشگاه ها در آموزش غیر رسمی است تا قادر به استفاده بهینه از فرآیندهای مدیریت خود برای مقابله با چالش¬های آموزش های عیررسمی در عصر دانش باشند. مدیریت دانش در آیـــنده به عنوان راهبردی عمده برای بقای سازمانها، مطرح خواهد شد و بیش از آن، ابزار مهمی برای تقویت عملکرد سازمان‌‌ها به شمار خواهد آمد. آگاهی از این¬که دانش چگونه خلق و اداره می‌شود،در آموزش غیر رسمی در دانشگاه ها ضروری به‌نظر می‌رسد.. از آنجاکه مؤسسات بازرگانی از طریق مدیریت دانش قادر به بهبود کارایی و اثربخشی سازمان¬هایشان می‌باشند، مؤسسات آموزشی به ویژه دانشگاه ها نیز توان خلق و قدرت اشتراک دانش را به منظور تقویت معاومات و دانش فراگیران خودرا دارند..مدیریت دانش باید در دانشگاهها انعکاس پیدا کند. از آنجا که یکی از کارکردهای اصلی دانشگاه ها انتقال دانش در انواع آموزش است، مدیریت دانش، در این دانشگاه ها از چشم‌انداز نسبی برخوردار است. دانشگاه ها قاعدتاً باید دریابند که پذیرش فرآیندها، فنون و ایده‌های مدیریت دانش در آموزش غیر رسمی برای آن بسی آسانتر از سازمان¬های دیگر است.

آموزشهای رسمی و آموزشهای غیر رسمی :
آموزشهای رسمی ، آموزشهایی هستند که دارای ساختار ، هدف ، برنامه ریزی ، روشهای تدریس و ضوابط پذیرش می باشند و فرق آموزش غیر رسمی با آموزش رسمی ، در این است که آموزش رسمی در داخل نظام آموزش رسمی کشور صورت می پذیرد.آموزش های غیر رسمی، مانند آموزش فنی و حرفه ای، آموزش بزرگسالان و آموزش ضمن خدمت، …خارج از نظام آموزش رسمی می باشند.ضوابط پذیرش در آموزش رسمی ، بسیار محکم و غیر قابل تغییر می باشد، برای مثال تا فرد موفق به اخذ دیپلم نشود ، نمی تو اند به دانشگاه راه یابد. ولی ضوابط پذیرش در آموزش غیر رسمی ، بسیار انعطاف پذیرند . در آموزش رسمی ، معلمان باید دارای مدرک تحصیلی باشند ، یعنی ضوابط خاص و از پیش تعیین شده ای برای معلمان این دوره ها مشخص شده ، در حالی که در آموزش غیر رسمی ، لزوماً مدرسین دارای مدرک ثابت و مشخصی نیستند .آموزشهای رسمی ، بیشتر جنبه نظری دارند ، در حالی که آموزشهای غیر رسمی ، بیشتر کوتاه مدت و مهارت محورند . آموزش های غیر رسمی، سعی دارند ، کار آموزی و مهارت های عملی را در افراد ایجاد نمایند.

 

پکیج فایل های Word مدیریت دانش شامل ۹ مقاله فارسی

 

===================================================================

===================================================================

پکیج فایل های PDF مدیریت دانش شامل ۵ مقاله فارسی زیر:

 

 

 

مقاله اول: مدیریت دانش ، مفاهیم تجربه ها و پیاده سازی ها  – فایل PDF شامل ۲۷  صفحه

مدیریت دانش, مدیریت دانش چیست , تعریف مدیریت دانش ,knowledge management , دانش,دانش صریح,دانش ضمنی, داده, اطلاعات , متادیتا , فراداده, تعاریف و مفاهیم

مدیریت دانش, مدیریت دانش چیست , تعریف مدیریت دانش ,knowledge management , دانش,دانش صریح,دانش ضمنی, داده, اطلاعات , متادیتا , فراداده, تعاریف و مفاهیم

مقاله دوم: واژگان مدیریت دانش – فایل PDF شامل ۷  صفحه

مدیریت دانش, مدیریت دانش چیست , تعریف مدیریت دانش ,knowledge management , دانش,دانش صریح,دانش ضمنی, داده, اطلاعات , متادیتا , فراداده, تعاریف و مفاهیم

مدیریت دانش, مدیریت دانش چیست , تعریف مدیریت دانش ,knowledge management , دانش,دانش صریح,دانش ضمنی, داده, اطلاعات , متادیتا , فراداده, تعاریف و مفاهیم

مقاله سوم: جزوه مدیریت دانش – فایل PDF شامل ۸۲ صفحه

مدیریت دانش, مدیریت دانش چیست , تعریف مدیریت دانش ,knowledge management , دانش,دانش صریح,دانش ضمنی, داده, اطلاعات , متادیتا , فراداده, تعاریف و مفاهیم

مدیریت دانش, مدیریت دانش چیست , تعریف مدیریت دانش ,knowledge management , دانش,دانش صریح,دانش ضمنی, داده, اطلاعات , متادیتا , فراداده, تعاریف و مفاهیم

مقاله چهارم: تحقیقمدیریت دانش  – فایل PDF شامل ۱۱۵ صفحه

مدیریت دانش, مدیریت دانش چیست , تعریف مدیریت دانش ,knowledge management , دانش,دانش صریح,دانش ضمنی, داده, اطلاعات , متادیتا , فراداده, تعاریف و مفاهیم

مدیریت دانش, مدیریت دانش چیست , تعریف مدیریت دانش ,knowledge management , دانش,دانش صریح,دانش ضمنی, داده, اطلاعات , متادیتا , فراداده, تعاریف و مفاهیم

مدیریت دانش, مدیریت دانش چیست , تعریف مدیریت دانش ,knowledge management , دانش,دانش صریح,دانش ضمنی, داده, اطلاعات , متادیتا , فراداده, تعاریف و مفاهیم

مقاله پنجم: کتاب مدیریت دانش  – فایل PDF شامل ۵۲۱ صفحه

مدیریت دانش, مدیریت دانش چیست , تعریف مدیریت دانش ,knowledge management , دانش,دانش صریح,دانش ضمنی, داده, اطلاعات , متادیتا , فراداده, تعاریف و مفاهیم

مدیریت دانش, مدیریت دانش چیست , تعریف مدیریت دانش ,knowledge management , دانش,دانش صریح,دانش ضمنی, داده, اطلاعات , متادیتا , فراداده, تعاریف و مفاهیم

مدیریت دانش, مدیریت دانش چیست , تعریف مدیریت دانش ,knowledge management , دانش,دانش صریح,دانش ضمنی, داده, اطلاعات , متادیتا , فراداده, تعاریف و مفاهیممدیریت دانش, مدیریت دانش چیست , تعریف مدیریت دانش ,knowledge management , دانش,دانش صریح,دانش ضمنی, داده, اطلاعات , متادیتا , فراداده, تعاریف و مفاهیم

………

مدیریت دانش, مدیریت دانش چیست , تعریف مدیریت دانش ,knowledge management , دانش,دانش صریح,دانش ضمنی, داده, اطلاعات , متادیتا , فراداده, تعاریف و مفاهیم

پکیج فایل های PDF مدیریت دانش شامل ۵ مقاله فارسی

 

 

کاربر گرامی

برای دانلود فایل های مورد نظرتان بایستی بر روی دکمه "افزودن به سبد خرید" کلیک نمایید .

پس از چند ثانیه ، فایل مورد نظر شما به سبد خریدتان اضافه گردیده و این دکمه تبدیل به دکمه "پرداخت" خواهد شد.

با کلیلک بر روی دکمه "پرداخت" ، وارد صفحه پرداخت خواهید شد .

با وارد کردن اطلاعات و ایمیل خود ، فایل مورد نظر به ایمیل شما ارسال گردیده و همچنین لینک دانلود فایل بلافاصله برایتان به نمایش درخواهد آمد.

– قابل پرداخت با تمام کارتهای بانکی + رمز دوم

– پشتیبانی سایت ۰۹۳۵۹۵۲۹۰۵۸ – Info@tnt3.ir – universitydatainfo@yahoo.com




سفارش ترجمه متون عمومی و تخصصیفروشگاه اینترنتی کتاب - خرید آنلاین کتاب - دانلود کتاب الکترونیکی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

هجده + 10 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


This site is using the Seo Wizard plugin by http://seo.uk.net/