چکیده اعتقادات و درک ما از واقعیات و تصمیمگیریهای ما تا حد قابل توجهی وابسته به طرز تفکر و دیدگاههای سایر افراد است. اغلب افراد در فرایند تصمیمگیری (بخصوص تصمیمگیری درباره پدیدههای ناشناخته و جدید) نیاز به دانستن نظرات دیگر افرادی که با آن پدیده آشنایی دارند یا قبلاً آن پدیده را تجربه کردند، دارند. این موضوع برای مشتریان ساده تا مدیران سطح بالای صنایع و سازمانهای مختلف (که نیاز به درک دیدگاه مشتریان درباره خود و شرکتهای رقیب دارند) صادق است. بدین منظور در دهه اخیر گرایش جدیدی در علم پردازش زبانهای طبیعی به نام نظر کاوی[1] ایجاد شده است. نظر کاوی یکی از جدیدترین حوزههای پژوهشی در پردازش زبان طبیعی، بازیابی اطلاعات و کاوش مستندات است. با وجود افرایش سریع حجم متون مربوط به نظرات افراد (برروی بخش نظرسنجی در فروشگاههای الکترونیک یا سایتهای خبری، فرومها[2]، گروههای مباحثهای[3]، شبکههای اجتماعی[4] و وبلاگها) و ایجاد منابع نظرسنجی مختلف و نظرات مغایر درباره یک موجودیت، فرایند استخراج و پردازش نظرات از میان منابع معتبر را بسیار دشوار ساخته است. بنابراین، هدف اصلی نظر کاوی استخراج، دستهبندی و خلاصهسازی خودکار نظرات و دیدگاههای افراد درباره ویژگیهای مختلف یک موجودیت یا رویداد خاص، از میان منابع معتبر، میباشد.
[1] Opinion mining [2] forums [3] Discussion groups [4] Social Networksسر فصل ها
مقدمه
تعریف و بیان هدف نظر کاوی
بیان کاربرد و اهمیت (ضرورت) نظر کاوی
چند نمونه پروژههای موفق انجام شده از نظرکاوی
حوزههای تحقیقاتی (مسائل باز) نظرکاوی
چالشهای نظرکاوی و رتبهبندی حس
سیر تکامل پژوهشهای نظرکاوی
دستهبندی تکنیکهای موجود برای حل مسئله نظرکاوی مبتنی بر ویژگی
انواع مجموعه دادههای نظرات و چالشهای آنها
ارائه دهندگان
مهندس احسان عسگریان – مهندس سید محمد اصغری (دانشجویان مقطع دکترا و کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد)
مخاطبان دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته کامپیوتر
مدیران صنایع علاقهمند به کاربرد IT و تجارت الکترونیک
تولیدکنندگان و استفادهکنندگان از سیستمهای CRM
پیش نیاز های کارگاه آشنایی با مباحث پردازش زبانهای طبیعی و متن کاوی